Medlemshistorier

Derfor har jeg
helseforsikring

«Dette må du nok bare leve med», var beskjeden fra fastlegen. «Sånn som dette kan du ikke gå», svarte den private legen. Skal virkelig forskjellene i helse-Norge være så store, avhengig av om en har helseforsikring eller ikke?

Før sommeren traff jeg ei venninne på trening. Hun er medlem i Norsk Familieøkonomi, men har ikke helseforsikring. Hun hadde en vond skulder og hadde vært hos fastlegen. Der fikk hun beskjed om å gjøre noen øvelser hjemme, endre arbeidsstillingen og ta i bruk flere hurtigtaster i stedet for å bruke musepeker. Hun fikk også beskjed om å være flinkere til å la armen få hvile, og se an om dette bedret seg eller gikk over.

Jeg er selv medlem i Norsk Familieøkonomi og helseforsikring via Vertikal Helse er en av medlemsfordelene som gir meg en god rabatt på årlig premie. Jeg kjenner at dette gjør meg trygg på at jeg får den hjelpen jeg trenger. I september i 2015 kontaktet jeg fastlegen min da jeg fikk utslett i ansiktet, det sved og var vondt. Uten bruk av sminke og linser følte jeg meg ikke mye vel ute blant folk. Fastlegen min sørget for at jeg fikk ta allergitester på kontorets laboratorium. Resultatet kom; ingen allergier funnet, og beskjed om at dette måtte jeg nok bare leve med eller se an.

Da kjente jeg at nå var det på tide å bruke helseforsikringen. Fastlegen skrev ut henvisning, og en uke etterpå satt jeg på legekontoret til Aleris i Sandefjord for en grundigere sjekk, alt ordnet av Vertikal Helse. Legens første kommentar var; «Sånn som dette kan du ikke gå, vi skal gjøre noen undersøkelser». Etter grundigere sjekk fant Aleris min allergidiagnose og jeg fikk behandling. Én uke etterpå var jeg tilbake til linse og sminkebruk. Nå var dette bare en «kosmetisk lidelse», men jeg fikk hjelp, uten løpende kostnader og uten å finne utav hvem, hva og hvor jeg kunne få dette ordnet.

Selv om min «lidelse» var ganske uskyldig, har jeg fått med meg at det generelt er store utfordringer i helse-Norge. Du får for eksempel ikke all tilgjengelig medisin i behandling av kreft om du ikke har helseforsikring eller mye penger til å betale dette selv. Konklusjon: Hele familien min har nå helseforsikring, og det anbefaler jeg sterkt. Helse-Norge sliter tydeligvis med å få alle behandlet innen rimelighetens grenser, og vi risikerer å ikke få den hjelpen vi trenger. Da er det på tide å gjøre noe selv.

Det har nå gått to måneder siden min venninne og jeg snakket om det sist, og jeg ser fortsatt at hun sliter med skulderen når vi har styrkeøvelser i saltimene på Sats. Hun vil ikke høre meg snakke om helseforsikring.


Solveig 45 år

Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.

Hva trenger du hjelp til?

Det koster ikke noe å spørre!

Jo mer spesifikk spørsmålstillingen er jo mer konkret kan vi svare. Alternativt kan vi kontaktes på telefon 51 77 50 00 mellom kl.09:00 – 15:00.

Norsk Familieøkonomi