Medlemshistorier

Forbrukslån til nytte
eller besvær?

Kommer du til banken og ber om å få bakt forbrukslån inn i boliglånet, vil du sannsynligvis bli møtt med litt skepsis. Men hva om du egentlig har stålkontroll på økonomien din, og har brukt forbrukslånet på en fornuftig måte?

Det var akkurat dette som skjedde Linda. Hun hadde hatt møte i banken og følte seg dårlig behandlet av sin rådgiver. Nå ringte hun meg og ba om en samtale.

Linda skulle for et år siden renovere kjøkkenet sitt. For å komme fort i gang bestilte hun snekker og utstyr, og valgte å betale med forbrukslån/kredittkort. Hun var ikke bekymret for å ta opp forbrukslån, fordi hun hadde planlagt å refinansiere kostnadene inn i boliglånet når hun var ferdig. Da hun nærmet seg sluttføring ba hun om et møte i banken. Her møtte hun en rådgiver som stilte seg svært negativ til at hun hadde forbrukslån, og mente at dette ville gjøre det vanskelig for henne å få refinansiert boliglånet. Hun fikk ingen tilbakemelding etter møtet.

Jeg forstod raskt at Linda hadde god kontroll på egen økonomi. Hun hadde bare gjort et litt forhastet valg.

For Linda ble dette en vanskelig situasjon. Kostnadene med forbrukslånet ble store, og hun følte at banken anså henne som en ufornuftig kunde som ikke hadde kontroll på egen økonomi. Hun ble også usikker på om hun skulle søke lån i andre banker, da hun var redd for å få samme tilbakemelding der.

Jeg forstod raskt at Linda hadde god kontroll på egen økonomi. Hun hadde bare gjort et litt forhastet valg når hun skulle finansiere sitt nye kjøkken. Jeg anbefalte henne å ta kontakt med en eiendomsmegler for å få en ny meglervurdering av boligen. Sannsynligvis ville denne være høyere nå som kjøkkenet var renovert. Deretter ba jeg henne ta kontakt med leder i banken, og forklare at hun ikke fikk god oppfølging sist hun var i møte med rådgiver. Videre anbefalte jeg henne å ta med en oversikt til banken som viste hva hun hadde brukt forbrukslånet til.

Jeg vil gjerne dele tilbakemelding fra vårt medlem etter møte. Slike tilbakemeldinger gir meg bekreftelse på at vi, som en tredjepart, gjør en viktig jobb for våre medlemmer.

«Jeg tok kontakt med leder i banken hvor jeg forklarte at jeg følte meg dårlig behandlet av en rådgiver, og at jeg gjerne ville ha et nytt møte. Jeg fikk kjempefin kontakt med ny rådgiver, ting er ryddet opp, og jeg får en ekstra buffer til ting som bør gjøres i leiligheten. I morgen skal jeg til banken og signere nye lånepapirer. Uten din hjelp er det ikke sikkert jeg hadde kommet så langt! Tusen takk!»

Hilsen Eva

Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.

Hva trenger du hjelp til?

Det koster ikke noe å spørre!

Jo mer spesifikk spørsmålstillingen er jo mer konkret kan vi svare. Alternativt kan vi kontaktes på telefon 51 77 50 00 mellom kl.09:00 – 15:00.

Foto: tv3.no

Medlemshistorier

Livet er ikke like idyllisk
som på Luksusfellen

Vi opplever nesten daglig at personer med betalingsproblemer og store forbrukslån ringer oss for å få hjelp til å ordne opp i deres fortvilte situasjon. Dessverre er det ikke alle som får det svaret de nok skulle ønske.

iStock.com

Medlemshistorier

Kunnskap kan gi deg
en bedre pensjon

Det er ikke uvanlig å velge bort aksjefond på grunn av utrygghet og litt for lite kunnskap. Uheldigvis kan dette medføre at mange sitter igjen med en langt lavere pensjon enn de kunne ha fått.

Foto: iStock.com

Medlemshistorier

Med noen tastetrykk
fikk jeg bedre pensjon

En gang i året dumpet det informasjon om en gammel pensjonsavtale ned i postkassa. Avtalen var så liten, at den lett kunne blitt oversett. At jeg i stedet tok tak i den, gjør at jeg sannsynligvis har sikret meg rimelig mange ekstra tusenlapper i pensjon!

Foto: iStock.com

Medlemshistorier

Aksjefond?
Nei det tør jeg ikke!

Mange kontakter oss fordi de vil spare til barna, og trenger råd om hvordan det er lurt å gjøre det. Tør du sette barnetrygden i aksjefond?

Foto: iStock.com

Medlemshistorier

«Koffer leve ho dær?»

Én av fire unge har opplevd nettmobbing, og for foreldre er det vanskelig å vite hvordan en tar tak i slike anonyme trusler. Heldigvis hjelper vi deg hvis noen i din familie skulle havne i en slik situasjon.

Foto: iStock.com

Medlemshistorier

Derfor har jeg
helseforsikring

«Dette må du nok bare leve med», var beskjeden fra fastlegen. «Sånn som dette kan du ikke gå», svarte den private legen. Skal virkelig forskjellene i helse-Norge være så store, avhengig av om en har helseforsikring eller ikke?

Medlemshistorier

Når den ene parten
ikke vil mer

Vi opplever ofte å bli kontaktet av medlemmer som kommer i en situasjon der den andre parten ikke ønsker å fortsette samlivet. Hva gjør man da hvis banken ikke er villig til å finne løsninger på hvordan en kan få sitte igjen med hus og hjem?

Medlemshistorier

Hjelp, barnet mitt
blir voksen!

Når man fyller 18 år mister foreldrene i utgangspunktet innsyn i ungdommens kontoer, samt at mange opplever at de unge får tilbud om både forbrukslån og kredittkort. Hvordan kan du som forelder få litt bedre kontroll i denne overgangen?

Vi tester budsjett-apper

Tester og undersøkelser

Budsjett? Appsolutt

Vi har gjort jobben og funnet fram de beste budsjett-appene.

Norsk Familieøkonomi