Medlemshistorier

Når den billige strømavtalen
blir rådyr

For å teste ut et tilbud som egentlig virket for godt til å være sant, valgte Trine å bestille strømavtalen som lå øverst på strømpris.no. Les hvorfor det ikke tok lang tid før hun var tilbake til sin gamle leverandør.

Etter å ha hatt samme strømleverandør i årevis, tenkte Trine tidligere i år at hun skulle sjekke hvor mye penger det var å spare på å bytte. Ved hjelp av strømpris.no fant hun en avtale på standard variabel strøm til kun 5 øre per kWh, inkludert mva. I tillegg skulle hun få en måned gratis strøm. Tilsvarende avtaler kostet da drøye 20 øre per kWh, uten å inkludere mva. Nesten for godt til å være sant, tenkte Trine, men bestilte strømavtalen likevel.

15 dager etter bestillingen begynte strømleveransen fra den nye leverandøren. Allerede ved første anledning ble det varslet prishopp til 12,9 øre per kWh, altså over hundre prosent økning. 14 dager etter første prishopp kom nytt prisvarsel, da til 29,90 øre per kWh. Fra startprisen på 5 øre per kWh var den prosentvise endringen enorm, og Trine byttet tilbake til sin tidligere strømleverandør.

En annen ting Trine reagerte på var at avtalen krevde både avtalegiro og eFaktura. Dersom dette ikke ble opprettet innen en måned fra mottak av første faktura, ble kundeforholdet overført til et vesentlig dyrere produkt. Men fordi Trine hadde fått gratis strøm første måned kom første faktura på 0 kroner. I nettbanken hennes fikk hun ikke opprettet ny avtalegiro/eFaktura på en faktura på 0 kroner. Dersom hun ikke selv hadde sagt opp avtalen da hun gjorde, ville hun altså ha blitt flyttet til den vesentlig dyrere strømavtalen, uten å kunne påvirke det.

Trine kom til oss i Norsk Familieøkonomi for å høre om vi var kjent med denne type avtaler, og hvilke råd vi kunne gi ved valg av ny strømleverandør. Vi ønsker i utgangspunktet ikke at noen skal betale mer enn nødvendig for strømmen sin, men hvis eneste løsning for å få billigst mulig strøm er å konstant følge med på prishopp, og å bytte strømleverandør hver måned, så tviler vi på at innsparingen er verdt innsatsen. Vårt råd til Trine ble derfor å velge en strømavtale som er god over lang tid, slik at en slipper å følge med kontinuerlig, men der en likevel ikke betaler noe mer enn nødvendig.

Få tilgang til våre medlemsfordeler og rådgivning
65,- pr. mnd. i 12 mnd.

Hva trenger du hjelp til?

Det koster ikke noe å spørre!

Jo mer spesifikk spørsmålstillingen er jo mer konkret kan vi svare. Alternativt kan vi kontaktes på telefon 51 77 50 00 mellom kl.09:00 – 15:00.

Norsk Familieøkonomi