Forsikring

Hva gjør du hvis du blir utsatt for ID-tyveri?

Stadig flere blir utsatt for ID-tyveri, og enkelte har opplved at andre personer har bestilt flybilletter, handlet varer eller tatt opp lån i sitt navn. Har du noen gang tenkt på hva du må gjøre hvis noen misbruker identiteten din? Eller hvordan du kan unngå at noen får tak i dine personopplysninger?

Dette gjør du hvis du har blitt utsatt for et ID-tyveri

Den første følelsen mange opplever når de skjønner at noen har stjålet identiteten deres, er gjerne panikk. Man bør så fort som mulig få oversikt over hva som har skjedd for å begrense skadene, ifølge NorSIS. Når man oppdager at man har blitt utsatt for et ID-tyveri, bør man starte med følgende:

  • Skift alle passord
  • Sperr alle dine kort
  • Gå gjennom kontoutskrifter og se etter ukjente transaksjoner. Si fra til banken hvis du finner noe
  • Meld fra til ditt forsikringsselskap
  • Meld fra til politiet

Slik kan du forebygge ID-tyveri

Som regel er formålet med et ID-tyveri økonomisk vinning. Det vil si at de som stjeler opplysningene (som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og fødselsnummer), ønsker å utgi seg for å være en annen for eksempel for å ta opp lån eller bestille flybilletter. Datatilsynet opplyser at den beste måten å forebygge at andre kan utføre et ID-tyveri, er å verne om sine personopplysninger. 

  • Vær forsiktig når du oppgir personlig informasjon til ukjente på telefon, på e-post eller over internett. Som hovedregel bør man ikke utlevere denne type informasjon med mindre man selv har tatt kontakt med en bedrift
  • Hvis du ikke kjenner til bedriften, ikke utlever personlig informasjon
  • Beskytt personlige passord og PIN-koder, og bruk to-trinns pålogging der det er mulig
  • Før du kaster dokumenter som inneholder personopplysninger, bør du rive de i stykker
  • Hvis du leier ut leiligheten din - ikke la dokumenter med personopplysninger være tilgjengelig 
  • Tøm postkassen din ofte - det ligger ofte mye personopplysninger i posten din
Norsk Familieøkonomi