Hverdagsøkonomi

Salg? Fleip eller fakta?

Vi nærmer oss høytidskos, som betyr litt mer i handlekurven enn normalt for de fleste av oss. Når det kommer til gaveinnkjøp, leter mange etter gode tilbud. Ofte er tilbudene dårligere enn du blir forespeilet.

Mange har sikkert hørt det før, men at butikker setter opp priser, for å så dumpe dem igjen rundt Black Friday og i adventstiden, er ikke noe som hører fortiden til.  Dette er et helt normalt fenomen, og flere butikker har allerede satt opp prisene, og vil sannsynligvis dumpe dem igjen senere. 

Tilbudet kan være godt
Selv om butikker velger å sette opp priser på forhånd av salg, trenger ikke det å bety at tilbudet nødvendigvis er dårlig, men det kan godt hende at forskjellen mellom «normalpris» og tilbudspris ikke er så stor som det ser ut til. 

Sjekk derfor tjenester som prisjakt.no, for å få mest mulig ut av tilbudet. Her kan du se prisene tilbake i tid, og gjerne vurdere om tilbudet er lavere en normal pris, eller om det bare ser slik ut. 

Vi undersøkte
Vi valgte å sjekke et knippe produkter på Prisjakt.no. Vi gikk gjennom alt fra hodetelefoner, mobiler, PC-er, TV-er og mye annen elektronikk. I alle kategoriene fant vi tilbud som tilsynelatende så gode ut, men som kostet det samme for 4-5 måneder siden. Ja, tilbudet er godt sammenlignet med prisen fra september-oktober, men har samme pris som i sommer, eller bare litt lavere enn den gang. Det betyr i praksis at disse produktene har skutt opp i pris i slutten av sommeren, for å så bli satt ned nå i Black Week, eller vil bli satt ned til Black Friday. 

Dette gjelder ikke bare elektronikk. Vi erfarer dette på andre type produkter også, men prisvariasjonene gjennom året er ikke like store. 

Hvorfor gjøres dette?
Hvorfor hver enkelt butikk velger å skru opp prisene, kan ikke vi spekulere i, men et større prisgap på ny og gammel pris, vil kunne bidra til at butikkene kan annonsere høyere rabatt på salgsplakaten. 50 prosent rabatt høres for de fleste av oss bedre ut enn 10 prosent rabatt. 

Forbrukertilsynet har prøvd å få bukt med problemet ved å sette klare retningslinjer for hva som kan kalles for førpris. Ifølge dem er en førpris representativ dersom prisen på produktet har vært lik fire til seks uker før tilbudet, med en normal omsetning i denne perioden. Det gjør at vi gjerne ser prisstigning på enkelte produkter allerede i september. 

Hvordan bli bevisst?
Hvis du klarer å styre unna de store glødende skiltene på Black Friday og andre typiske salgs-perioder, men tar deg en tur inn på nettet for å sjekke historiske priser, har du kommet langt. Som tidligere nevnt trenger ikke salgene å være villedende i den grad det faktisk er billigere enn normalt, men kanskje skiller det mindre fra normalpris. 

Sjekk alltid historiske priser først, fordi det finnes faktiske eksempler der produktet på Black Friday-salg, ble dyrere, enn det det var i september samme året. Da kan det hende det lønner seg å vente noen måneder med kjøpet.
 

Norsk Familieøkonomi