Lån

– Vi driver overhode ikke veldedighet

DNB fikk i 2014 et resultat på over 20 milliarder kroner, tre milliarder mer enn året før. Økte netto renteinntekter er blant årsakene til den store resultatveksten.


Selv om boliglånsrenten er satt ned i det siste og er på et lavt nivå, viser resultatene til både DNB og andre banker at inntjeningen er rekordhøy. Norsk Familieøkonomi er ikke fornøyd med at solide, lojale kunder fortsatt subsidierer ekstra lav rente til de yngste boliglånskundene. 

Er du fornøyd med boliglånsrenten din? Sjekk rentebarometeret vårt for å finne en billigere bank. 

Vil beholde kundene lenge
Nylig uttalte DNBs informasjonsdirektør, Even Westerveld, at unge folk ofte har litt vanskelig for å komme inn på boligmarkedet, og at de derfor får lavere boliglånsrente i banken. Da DNB la fram sitt kvartalsresultat torsdag benyttet Norsk Familieøkonomis sjeføkonom, Reid Krohn-Pettersen, sjansen til å spørre om når DNB endret sin forretningsstrategi til å drive med veldedighet.
– Vi driver overhode ikke veldedighet i vår utlånsvirksomhet. Vi er i tøff konkurranse med andre banker, og har som mål å være konkurransedyktige i alle segmenter, svarte konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, og avviste dermed uttalelsen til sin egen informasjonsdirektør. 

Som forventet innrømmet Bjerke at strategien med å satse på ungdom er økonomisk motivert. 
– Vi vet at etablerer vi kundeforhold på et tidlig tidspunkt har vi mulighet til å beholde kundeforholdet over tid, hvis vi klarer å være konkurransedyktig, sa konsernsjefen.

– Veldig mange får gode priser
Ordinære boliglånskunder i DNB betaler 3,36 prosent rente for et boliglån på to millioner kroner. Kunder under 34 år får en rente på 3 prosent, noe som utgjør over 7000 kroner mindre i årlig rentekostnad. Mener du at du fortjener lavere rente, oppfordrer banken deg til å prute på prisen.
– Rune Bjerke har tidligere uttalt at kundene må komme inn i banken for å forhandle ned sin boliglånsrente. Det burde være unødvendig, banken må ha gode nok systemer til at dette kan fanges opp automatisk, mener Reid Krohn-Pettersen. 

Rune Bjerke mener derimot at deres rutiner er gode nok. 
– Det er veldig mange som tar kontakt med banken, og vi er opptatt av at folk som ikke er fornøyd nok skal ta kontakt med oss. Men vi justerer prisene fortløpende både på innskudds- og utlånsprodukter, og selvsagt er det sånn at veldig mange kunder som ikke tar kontakt med oss, får gode priser, hevder DNBs konsernsjef.


Norsk Familieøkonomi